پشتیبانی پایاسیر

در صورت نیاز به پشتیبانی با ما در تماس باشید.

تلفن : ۰۳۱۳۲۶۸۸۸۶۸ - ۰۹۱۳۶۴۱۹۰۳۰

ساعت پاسخگویی مرکز رزرواسیون هتل ها و اماکن اقامتی کشور ( پایاسیر) 9 الی 22

 

مدرسه چهارباغ ، اصفهان , اصفهان

  • مدرسه چهارباغ

در ضلع شرقی خیابان چهارباغ ، بنای باشکوهی قرار دارد که می توان آن را آخرین بنای مهم و با عظمتی دانست که در عصر صفویان در اصفهان ساخته شده است. این مدرسه که مدرسه سلطانی و مدرسه مادر شاه نیز نامیده می شده در زمان سلطنت شاه سلطان حسین ، آخرین حکمران سلسله صفوی احداث گردید.

وجه تسمیه مدرسه به سلطانی به این علت است که در زمان شاه سلطان حسین ساخته شده و بدین جهت مدرسه چهارباغ نامیده می شود که در خیابان چهارباغ واقع شده است . وجه تسمیه مدرسه مادر شاه نیز این است که مادر شاه سلطان حسین چند کاروانسرا و بازار و سایر نهادهای اقتصادی را وقف بر آن کرده است .

مدرسه چهارباغ به صورت چهار ایوانی می باشد . نمای خارجی عمارت شامل سر دری رفیع و باشکوه و زیبا است. هفده طاق نمای دو طبقه آجری در اطراف در ورودی خودنمایی می کننند. سر در ساختمان ، مزین به کاشی های ریز و ظریف ، همراه با مقرنس های پر نقش و نگار و خطوط مختلف است که بخش ورودی بنا را تشکیل می دهد. کتیبه سر در به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی است که تاریخ 1112 را بر خود دارد و به وسیله عبدالرحیم جزایری کتابت شده است.

در اصلی مدرسه که با طلا و نقره تزئین شده، نمونه بارز هنر زرگری و قلمزنی است که در دوران صفویه به نهایت تعالی و تکامل رسیده. بر دو لنگه چپ و راست این در، به خط نستعلیق بسیار زیبا و به صورت برجسته ، اشعاری نوشته شده که خطاط این اشعار محمد صالح اصفهانی ،خوشنویس برجسته آن عصر است.

قسمت داخلی مدرسه شامل هشتی، ورودی ، حیات داخلی ،گنبد ،مناره و اطاق هاست . زیباترین قسمت مدرسه کاشی کاری هشتی ورودی آن است. در وسط دالان مدرسه ، سنگاب نفیسی قرار دارد که صلوات بر چهارده معصوم با تاریخ 1110 هجری بر روی آن حجاری شده است. این سنگاب شاهکار هنر سنگ تراشی و خوشنویسی است.

ایوان ها و حجره های صحن چهار ایوانه مدرسه ، رو به باغی پر درخت قرار دارند که جویباری به نام نهر فرشادی از میان می گذرد. در اصفهان این گونه نهر ها را مادی می گویند . مادی فرشادی ، شعبه از زاینده رود است. صحن مدرسه چهارباغ نمونه کامل یک معماری درون گرا و بومی به شمار می رود.

منبر دوازده پله مدرسه که یکپارچه از سنگ مرمر ساخته شده از بهترین نمونه های هنر حجاری و سنگ تراشی آن روزگار است. در کنار این منبر ، محراب نفیس و بسیار زیبای مدرسه قرار دارد که کتیبه بالای محراب و منبر نیز به خط عبدالرحیم جزایری است .

شبستان مسقف مدرسه چهارباغ که در ضلع شرقی مدرسه واقع شده با درب منبت کاری بسیار نفیسی به محوطه زیر گنبد مربوط می شود.

در نزدیکی این بنای تاریخی هتل های  عباسی ،  سفیر ،  پارسیان عالی قاپو قرار دارد. 


آدرس :

اصفهان- خیابان چهارباغ - مدرسه چهارباغ


موقعیت بر روی نقشه :

طراحی سایت و پشتیبانی با رایان پرتو
© 2007-2024 - Powered By Sharp Reservation System v3.1.9 , All Right Reserved.