پشتیبانی پایاسیر

در صورت نیاز به پشتیبانی با ما در تماس باشید.

تلفن : ۰۳۱۳۲۶۸۸۸۶۸ - ۰۹۱۳۶۴۱۹۰۳۰

ساعت پاسخگویی مرکز رزرواسیون هتل ها و اماکن اقامتی کشور ( پایاسیر) 9 الی 22

 

  • آتشگاه

آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه از بناهای تاریخی شهر اصفهان و از ایران باستان به یادگار مانده است . این مجموعه دارای پیشینه تاریخی کهنی است و در زمانهای گوناگونی از آن بهره برده اند .نام اصیل و کهن بنا مهربین بوده که اخیرا آتشکده اطلاق شده است.

آتشگاه اصفهان در غرب اصفهان و 8 کیلومتری مرکز شهر در خیابان آتشگاه قرار دارد. این بنا در نزدیکی رودخانه زاینده رود ، بر روی کوهی قرار دارد . از بلندای این تپه ، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی را می توان به خوبی مشاهده کرد.

یافته شدن سفال های گورتان و نام های باستانی روستاهای ماربین ، گواه بسنده ای است بر وجود فرهنگ و تمدنی دیر سال در این بخش، که متاسفانه بسیار مورد بی توجهی واقع شده است. بافت ساختمانی این مجموعه از لایه های خشتی است. میان دو ردیف خشت را هم یک لایه نازک نی که از رودخانه آورده می شده قرار می دادند تا بر استحکام آن افزوده شود . پایه پایه های بزرگ و خشتی بنا تقریبا" از میانه تپه آتشگاه آغاز می شوند و در بالا به ستون هایی محکم و قابل اعتماد تبدیل می شدند که در گذشته اتاقهایی نیز بر روی آنها قرار داشته است اما امروزه از میان رفته اند . در بالای تپه بنایی گرد ساخته شده که می توان آن را نقطه نهایی معماری این بنا معرفی کرد. بر روی تپه، هیچ بنایی بلند تر از آن ساخته نشده است . این اتاق دارای هشت گوشه است و در هر گوشه یک پنجره رو به بیرون دارد. گفته می شود موبدان زرتشتی ، آتش مقدس را در در درون این اتاق قرار می داده اند.

این مجموعه دارای اتاق ها و ساختمان هایی در چهار جهت تپه بوده که تا زیر اتاقک آتشگاه ادامه می یافته اند و البته اکنون تنها سازه های بخش شمالی و بخشی از قسمت شرقی سالم مانده اند و به نظر می رسد مربوط به بازسازی این بنا در دوره پهلوی باشند . بر روی برخی از خشت های به کار رفته در سازه های بخش شمالی می توان عدد 1352 را دید که در غالب خشت ها تعبیه شده است.


آدرس :

اصفهان - خیابان آتشگاه - کوه آتشگاه


موقعیت بر روی نقشه :

طراحی سایت و پشتیبانی با رایان پرتو
© 2007-2024 - Powered By Sharp Reservation System v3.1.9 , All Right Reserved.