پشتیبانی پایاسیر

در صورت نیاز به پشتیبانی با ما در تماس باشید.

تلفن : ۰۳۱۳۲۶۸۸۸۶۸ - ۰۹۱۳۶۴۱۹۰۳۰

ساعت پاسخگویی مرکز رزرواسیون هتل ها و اماکن اقامتی کشور ( پایاسیر) 9 الی 22

 

  • کوه صفه

مجموعه ارتفاعات کوه صفه با بلندترین نقطه ارتفاع 2257 متر در جنوب غربی اصفهان واقع است . این کوه از شمال به جاده کمربندی از غرب به کوههای تخت رستم و دره خان از شرق به شهرک ها و مجتمع های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن منتهی می شود.

در دامنه کوه صفه، چشمهای به نام «چشمه درویش» و دویست متر بالاتر از آن «چشمه گل زرد» قرار دارد. چشمه دوم در نقطهای صعبالعبور قرار گرفته و رسیدن به آن دشوار است.

کوه صفه از محل چشمه درویش که سنگ کوه از خاک جدا گشته و دامنه کوه محسوب میشود در سمت غرب، به فضای سنگی مسطحی (صفه) منتهی میگردد که کوه به همین جهت «صفه» نامیده شده است. قبلاً در این محل چهار طاقیهایی ساخته بودند که چشمه های آب و درختهای چنار چشم انداز مصفایی به آن میداده است. در آن حوالی سنگاب بزرگی نیز بود که آب سرد آن از برفابهای قله تأمین میشد.

بالاتر از این محل، با عبور از چند پیچ و خم، قله کوه نمودار میشود. در سمت چپ کوه یک سلسله تپههای کوچک و بزرگ به نام هزار دره قرار گرفته که جاده شیراز از وسط آن میگذرد. این تپه ها دارای خاک سرخ است که جهت زینت و رنگ آمیزی عمارات به کار میرود. بعد از این تپه ها به طرف شرق، کوههای کلاه قاضی قرار دارد. در سمت غرب کوه صفه نیز شاه کوه قرار گرفته و پس از آن بلوک لنجان آغاز میگردد. در دامنه های مرتفع کوه صفه، قلعه هایی وجود داشته که دیواره آنها عموماً از سنگ و بسیار مستحکم بوده، و از آنها برای دفاع استفاده می شده است. مهمترین آنها به نام قلعه دیو معروف بوده که ویرانه های آن هنوز باقی است. در مغرب دامنه کوه صفه، عمارت قلعه مانند دیگری وجود داشته که با خشتهای بزرگ به اضلاع نیم متر ساخته شده و به نام تخت رستم معروف بوده است. زیرا بنابر باورهای مردم، جنگ اسکندر و دارا در آنجا اتفاق افتاده است. اما برخی صاحبنظران آن را آتشگاه میدانند.

کوهستان صفه که تا چند دهه پیش به صورت عنصری مجزا و با فاصله از شهر قرار داشت اینک با توسعه شهر به طرف جنوب کاملا به شهر متصل شده و بخشی از آن به عنوان پارک کوهستانی کارکرد شهری یافته است. کوه صفه به عنوان یکی از عناصر نشانه ای بارز در شهر اصفهان همراه سایر عناصر عمده نظیر جاده کمربندی ، بزرگراهها و خیابان های اصلی ، رودخانه زاینده رود ، باغهای ناژوان و میدان نقش جهان ساختار اصلی شهر را تشکیل می دهد .


آدرس :

اصفهان، کوهستان صفه


موقعیت بر روی نقشه :

طراحی سایت و پشتیبانی با رایان پرتو
© 2007-2024 - Powered By Sharp Reservation System v3.1.9 , All Right Reserved.